Nederland
Contact +31 (0)314-788 131
Inloggen
NL  |  EN

Algemene voorwaarden


Algemene voorwaarden van LetMeShip.


Versie: 05.10.2016


1.Geldigheid


Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van ITA Logistiek B.V. en alle overeenkomsten die worden aangegaan door ITA Logistiek B.V. (KvK NL 65304454) (hierna te noemen: “LetMeShip”). Algemene voorwaarden van de wederpartij/verzender worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.


Alle door LetMeShip geleverde logistieke diensten zijn onderhevig aan de wettelijke regelingen en van toepassing zijnde internationale regelgeving, tenzij hieronder anders is gesteld/vermeld.


De verzender is de persoon/het bedrijf die/dat (het platform van) LetMeShip gebruikt om via LetMeShip haar goed(eren) te verzenden. Een zending wordt beschouwd als het geheel van documenten of goederen waarvoor één vrachtbrief is afgegeven en die getransporteerd kan worden, namens de klant, van het afhaalpunt en afgeleverd op het punt genoemd op de vrachtbrief, via welke transportmethode dan ook (inclusief land, lucht of andere methode) die geselecteerd zijn door LetMeShip.


Werknemers, agenten of onderaannemers van LetMeShip, in het bijzonder de vervoerders die de zendingen ophalen, zijn niet bevoegd om de algemene voorwaarden te wijzigen dan wel voorwaarden toe te voegen. De voorwaarden van LetMeShip en indien van toepassing de speciale voorwaarden van de transportmaatschappijen zijn exclusief van toepassing. Conflicterende voorwaarden van contractuele partners zijn alleen van toepassing voor zover LetMeShip hier expliciet schriftelijk akkoord mee is gegaan. LetMeShip gaat hierbij expliciet niet akkoord met eigen (algemene) voorwaarden dan wel inkoopvoorwaarden van contractanten en/of partners.


De contractinformatie wordt opgeslagen door LetMeShip en de orderdata wordt o.a. via e-mail verzonden. De algemene voorwaarden kunnen te allen tijde aangepast worden. Historische gegevens van uw zendingen zijn beschikbaar via uw gebruikersaccount op de site www.letmeship.nl, in het menu “archief”.

Een geldig contract kan in het Nederlands of Engels opgesteld zijn.


2. Toegang/Registratie


The registration is free of charge.


De registratie is gratis. Betaalde diensten kunnen alleen gebruikt worden nadat er geregistreerd is. De gebruiker dient er zorg voor te dragen dat de geregistreerde gegevens juist en volledig zijn. Na de registratie ontvangt de gebruiker een gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruiker is verplicht zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plaats te bewaren en er voor zorg te dragen dat geen derden toegang verkrijgen tot deze gegevens. Na acceptatie van LetMeShip, treedt de gebruiker in een contractuele relatie met LetMeShip waarbij deze algemene voorwaarden en condities gelden.


LetMeShip spant zich in om de door de gebruiker in gevoerde gegevens op een deugdelijke en adequate wijze op te slaan en te beveiligen. LetMeShip is bevoegd de door de gebruiker ingevoerde gegevens te gebruiken, te verwerken en te verstrekken aan de door haar ingeschakelde derden ter uitvoering van de verstrekte opdracht en ter controle en verbetering van de dienstverlening van LetMeShip. LetMeShip is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van verlies of diefstal van ingevoerde gegevens en/of hacking van haar systeem.


3. Diensten geleverd door LetMeShip


LetMeShip werkt als een expediteur met verschillende internationale vervoerders. De verzender kan door middel van LetMeShip de kosten van een specifieke zending (met de met LetMeShip samenwerkende vervoerders) calculeren en direct boeken. Na de orderbevestiging wordt LetMeShip de contractpartner van de verzender, waarbij LetMeShip de betreffende geselecteerde vervoerder opdracht geeft de goederen te vervoeren. De geselecteerde vervoerder is op haar beurt bevoegd om het vervoer aan andere subcontractors uit te besteden. LetMeShip geeft de verzender zo veel mogelijk verschillende verzendopties, waarbij LetMeShip samenwerkt met de verschillende vervoerders teneinde de betreffende dienst/producttype te leveren.


LetMeShip en haar (onderaannemende) vervoerders zijn vrij om transportroute, methode en type, te kiezen, ook als dit afwijkt van de informatie op de vrachtbrief. De verwachte en weergegeven doorlooptijden worden gegeven in werkdagen (maandag t/m vrijdag, uitgezonderd wettelijke feestdagen) en zijn alleen bedoeld als benadering. Deze tijden zijn alleen geldig voor stedelijke gebieden en grote steden.

De verzender mag, zonder (extra) kosten, gebruik maken van additionele middelen als de adresboekfunctie voor eenvoudige datainvoer; de logboekfunctie voor het dagelijks bekijken van in het verleden gedane zendingen; en de pakketten functie voor makkelijk invoeren van terugkerende pakket- en gewichtdata.


4. Prohibited from carriage


Tenzij expliciet anders overeengekomen, zijn de volgende goederen uitgesloten van transport:

  • goederen/items die vallen onder nationale of internationale gevaarlijke goederenregelingen (bijvoorbeeld IATA en ADR);
  • zendingen/Goederen die naar aard van samenstelling of verpakking, een gevaar kunnen opleveren voor personen, andere zendingen of transportmiddelen;
  • goederen/items voor welke het transport speciale veiligheidsmaatregelen of officiële vergunningen vereisen;
  • goederen/items van welke het verzenden, transporteren of opslaan in het land van herkomst, bestemming of doorkomst verboden is of in strijd is met import, export of andere regelgeving;
  • verboden goederen in de zin van/zoals bedoeld in de annex van Regulation/Richtlijn (EC) NO. 2320/2002 van het Europees parlement en van de Raad van 16 december 2002;
  • goederen/items die bestemd zijn voor landen/regimes/geadresseerden ten aanzien waarvan het verzenden, transporteren en/of afleveren van de betreffende goederen/items op grond van internationale (handels)restricties (waaronder die van de Verenigde Naties, (landen van) de Europese Unie en de Verenigde Staten) verboden is.


De volgende items, in het bijzonder, zijn verboden te transporteren:


  • geld, telefoon en prepaid- kaarten, waarde documenten, spaarbankboekjes, aandeelbewijzen, etc.);
  • waardevolle goederen (bijv. kunstwerken, unieke exemplaren, antiek, juwelen, waardevolle metalen, zegels, munten, etc.);
  • alle typen voertuigen;
  • levende dieren en planten , dierenkarkassen, menselijke lichaamsdelen of overblijfselen;
  • anaesthetics and pharmaceutical products;
  • wapens en munitie in de zin van de Wet wapens en munitie en daarop gebaseerde regelgeving;
  • explosieven in de zin van de Wet explosieven voor civiel gebruik en de daarop gebaseerde regelgeving;
  • drugs en middelen in de zin van de Opiumwet en de daarop gebaseerde regelgeving;
  • voedingsmiddelen en alcohol; bevroren goederen, tabaksproducten;
  • glas, porselein, etc. evenals breekbare elektronische apparaten, gebruikte en beschadigde goederen;
  • mobiele telefoons.


Er komt geen geldig contract tot stand voor goederen die verboden zijn (om) te vervoeren.


Bederfelijke of temperatuurgevoelige producten die niet verboden zijn te vervoeren onder de voorgaande regels of voorwaarden, worden vervoerd op eigen risico van de verzender. Deze goederen krijgen geen speciale behandeling.


Zendingen die vrijgegeven moeten worden door de douane of anderszins door de douane moeten, mogen niet als document worden verstuurd. Er dient in dat geval voor transport van een pakket gekozen te worden.


5. Waardebeperking zendingen


De maximale waarde van een zending kan variëren per vervoerder. Wij verwijzen hiervoor naar de voorwaarden van de betreffende vervoerder. (Zie hoofdstuk 13).


6. Verplichtingen van de verzender


Pick-up/afhalen zekerstellen: De verzender dient op het afhaaladres te zijn op het aangegeven afhaaltijdstip en de zending dient gereed te zijn voor transport. Het afhaaltijdstip is echter niet bindend voor LetMeShip of de vervoerder. De ingepakte verzending moet overeenkomen met de details verstrekt aan LetMeShip, in het bijzonder voor aantal (items), gewicht en afmeting, en mag geen zaken bevatten die verboden zijn te transporteren zoals bepaald in sectie 4. In het geval van afwijkingen is de verzender verplicht LetMeShip schadeloos te stellen voor alle extra kosten.


De vrachtbrief invullen: een aantal minuten nadat het boekingsproces is voltooid, ontvangt de verzender een email met daarbij een PDF versie van de vrachtbrief. In het geval er geen vrachtbrief per email verzonden is, maar de vrachtbrief verstrekt wordt door de vervoerder bij het afhaalmoment, is de verzender verplicht de vrachtbrief alsdan in te vullen. De informatie op vrachtbrief dient gelijk te zijn aan de langs elektronische weg verstrekte informatie aan LetMeShip. In het geval van afwijkingen zijn de extra kosten voor rekening van de verzender. In beide gevallen dient de verzender het LetMeShip klantnummer als klantnummer te vermelden.


Adres: Het ontvangst adres (Aflever adres) dient in de format van het land van bestemming gegeven te worden. Zendingen waarvoor een Postbus- of antwoordnummer wordt opgegeven, worden niet vervoerd. Zendingen bestemd voor landen en/of geadresseerden waarvoor internationale (handels)restricties gelden kunnen worden geweigerd.


 Verpakking/Labeling: De verzender is verplicht de zending op een geschikte manier te verpakken in een afgesloten, stabiele verpakking geschikt voor de inhoud en manier van transport. En indien van toepassing in lijn met bestaande (consumenten) richtlijnen. De verzender dient de zending te voorzien van geschikte labeling (advies aangaande risico’s, breekbaarheid, etc.). De verzender dient LetMeShip en alle vervoerders in kennis te stellen van alle speciale karakteristieken van de zending die niet evident zijn maar wel de uitvoering van de service/het vervoer kunnen beïnvloeden.


Douaneformaliteiten: De verzender geeft toestemming aan de vervoerder of diens subcontractor (verbonden aan GLNET) om de douaneformaliteiten af te handelen. De verzender dient alle relevante documenten en informatie bij te voegen en garandeert dat de zending voldoet aan alle relevante regelgeving. LetMeShip en haar vervoerders zijn niet verplicht de informatie ontvangen van de verzender te controleren op juistheid. Onder geen enkele voorwaarde zijn LetMeShip of haar vervoerders aansprakelijk voor acties of het nalaten daarvan door de verzender of douaneautoriteiten.


7. Aansprakelijkheid verzender


Indien de verzender een zending laat transporteren door LetMeShip of haar subcontractor welke verboden is te transporteren (o.a. volgens sectie 4 hierboven), zullen de goederen getransporteerd worden op risico van de verzender, zonder dat een geldig contract is gesloten. De veiligheidsverklaring zoals vereist door Regulation (EC) No.2320/2002 Annex 6.4 voor de veiligheid van zendingen door luchtvrachtvervoerders wordt door LetMeShip uitsluitend verstrekt op basis van informatie van de verzender.


Hetzelfde geldt indien de verzender zijn verplichtingen volgens sectie 6 hierboven niet nakomt.

Alle kosten die ontstaan door het niet nakomen van verplichtingen door de verzender zijn voor rekening van de verzender en de verzender vrijwaart LetMeShip en haar vervoerders voor alle aansprakelijkheden van derden ter zake


The sender is responsible for ensuring that he his authorised to hand over the shipment.

De verzender staat er voor in dat hij bevoegd is de zending te overhandigen/transporteren.


8. Non-acceptatie en annulering van transport


LetMeShip en haar vervoerders hebben het recht om zendingen, die verboden zijn te transporteren (o.a. op grond van sectie 4 van deze algemene voorwaarden), die niet geschikt zijn voor transport, onvoldoende verpakt, gelabeld en/of gedocumenteerd zijn te weigeren en dit te rapporteren aan het bevoegd gezag. Dit geldt ook voor zendingen van welke de inhoud of verpakking de veiligheid van personen, transportmiddelen of andere zendingen in gevaar kan brengen. LetMeShip is in dat geval niet aansprakelijk voor welke (gevolg)schade van de verzender dan ook. De verzender vrijwaart LetMeShip voor alle aansprakelijkheid jegens derden als gevolg van het weigeren van deze zendingen.



9. Inspectie en juistheid


LetMeShip, haar vervoerders, verzender zoals gedefinieerd in Regulation (EC) No. 2320/2002 Annex 6.4 en iedere nationale autoriteit, in het bijzonder de douaneautoriteiten, hebben het recht maar zijn niet verplicht tot het openen en onderzoeken van de zending, wanneer daar een vermoeden van onveiligheid of gevaar bestaat. LetMeShip behoudt zich het recht voor het gewicht of volume in de vrachtbrief aan te passen, wanneer afwijkingen ten opzichte van de opgave door de verzender zijn geconstateerd.


10. Bezorging/aflevering


De contractuele verplichting de goederen af te leveren zal voldaan zijn door het overhandigen van de zending aan een willekeurig persoon aanwezig in het bedrijf of huishouding van de ontvanger. Correcte bezorging kan tevens bewezen worden door de digitale handtekening van de ontvanger of een reproductie hiervan.


Deze digitale handtekening of een reproductie hiervan heeft dezelfde waarde als een conventionele handtekening op papier. Indien, zonder dat dit aan LetMeShip te wijten is, de zending niet kan worden afgeleverd, komen alle kosten voor retour, verwijdering en/of meerdere bezorgpogingen, voor rekening van de verzender.


Betaling bij bezorging wordt niet aangeboden. Het is niet mogelijk zendingen te bezorgen onder rembours, tegen contante betaling of soortgelijke betalingswijzen.


In het algemeen worden zendingen niet opgehaald of afgeleverd op zaterdag, zondag of reguliere feestdagen. Op deze dagen kunnen wel afhalingen en bezorgingen plaatsvinden tegen extra betaling. Dit is echter geen recht van de klant.


11. Prijzen/voorwaarden voor betaling aanvullende diensten en kosten


LetMeShip gebruikt de informatie verstrekt door de verzender om de transportkosten te berekenen. De uiteindelijke prijs kan afwijken van de getoonde prijs indien er zich fouten voordoen. De gebruikte tarieven zijn de laagste, door de geselecteerde vervoerder opgegeven, tarieven tot op de dag van de boeking. Additionele kosten die het gevolg zijn van incorrecte informatie verstrekt door de verzender zullen door de verzender betaald moeten worden. De verzender vrijwaart LetMeShip voor alle claims van vervoerders resulterend uit additionele kosten en/of toeslagen.


De prijzen zijn exclusief invoerrechten, douanerechten of andere heffingen/toeslagen. De verzender zal alle kosten dragen die voortvloeien uit het aanbieden van de zending. Betalingsverplichting ontstaat onmiddellijk na boeking.


Betaling op rekening is alleen mogelijk voor commerciële transacties en behoeft een geldig BTW-nummer. De betaling van de rekening dient plaats te vinden onmiddellijk na ontvangst van de rekening, tenzij expliciet een afwijkende betaaltermijn is afgesproken. Een rekening wordt geacht ontvangen te zijn drie dagen nadat de rekening is verstuurd, tenzij de verzender of ontvanger anders aantoont. Rente op uitstaande bedragen wordt berekend van de dag dat betaling vereist is totdat de betaling ontvangen is. Het rentetarief is gelijk aan de wettelijke handelsrente ex art. 6:119a BW.


Indien de uitstaande bedragen niet voldaan zijn na 15 werkdagen na ontvangst van de factuur zal de betaling als te laat worden aangemerkt en is de verzender in verzuim; een herinnering/ingebrekestelling is hiervoor niet nodig. Het rentetarief wat alsdan in rekening wordt gebracht is de wettelijke handelsrente met een opslag van 5%. De verzender dient de vervoerder voor aanvullende diensten zoals bewijs van ontvangst, adres correctie en additionele handelingen te betalen.


LetMeShip is bevoegd de (verdere) uitvoering van een opdracht op te schorten tot dat alle door de verzender verschuldigde bedragen aan LetMeShip zijn voldaan.


12. Pand en retentierecht


LetMeShip heeft een (vuist)pandrecht en een retentierecht op de goederen in haar bezit tot zekerheid voor alle vorderingen voortvloeiende uit de vervoersopdracht en tot zekerheid voor alle andere vorderingen op de verzender en/of de gerechtigde van de goederen, uit welke hoofde dan ook, waaronder doch niet uitsluitend vorderingen uit hoofde van andere opdrachten gegeven door de verzender en/of de gerechtigde van de goederen.


Indien de verzender in verzuim is, is LetMeShip bevoegd, nadat kennisgeving hiervan is gegeven, een zodanig deel van de goederen te executeren als nodig is teneinde haar claim/vordering te voldoen.


13. Aansprakelijkheid LetMeShip


LetMeShip is aansprakelijk voor volledig of gedeeltelijk verlies van of schade veroorzaakt aan de goederen tijdens transport alsmede voor vertraging in aflevering, voor zover bij wet/verdrag geregeld en in overeenstemming met het volgende:


Ten gevolge van transportcontracten, is de aansprakelijkheid voor verlies van of schade aan goederen beperkt tot twee speciale trekkingsrechten (Special Drawing Rights/SDR).


Een speciaal trekkingsrecht is een rekeneenheid van het IMF. De waarde van de SDR wordt bepaald volgens de wisselkoers van de Euro op de dag dat de zending werd geaccepteerd voor transport door de contractpartijen en de methode van berekening van de waarde wordt bepaald volgens de rekenmethode van het IMF. Bij commerciële transacties, wordt de aansprakelijkheid voor vertraging in bezorging beperkt tot drie keer de vrachthoeveelheid. Voor zendingen van brieven of goederen gelijkend op brieven, wordt aansprakelijkheid uitgesloten.


LetMeShip geeft geen geld terug garantie. Indien en voor zover de door de verzender geselecteerde vervoerder, onder bepaalde voorwaarden en omstandigheden, wel gedeeltelijk of volledig de vrachtprijs terug betaalt, wijst LetMeShip bij voorbaat alle ontvangen gelden in deze van de vervoerder toe aan de verzender. LetMeShip zal op eerste schriftelijk verzoek deze gelden onmiddellijk overmaken op de daartoe aangewezen rekening. LetMeShip geeft toegang tot de condities waaronder de vervoerder geld terug geeft dan wel kunnen deze gelezen worden in de algemene voorwaarden van de betreffende vervoerder.


  1. DHL
  2. TNT
  3. UPS
  4. DPD
  5. Skynet
  6. time matters
  7. Sitra


LetMeShip is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onvoldoende of ondeugdelijke verpakking door de verzender. Verder is LetMeShip niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden, overmacht, negatieve weersinvloeden, ondeugdelijk materiaal of machines, invloeden op andere goederen, schade door dieren, natuurlijke veranderingen in getransporteerd materiaal, diefstal of ontvreemding tenzij er bewijs is voor opzet of grove schuld door LetMeShip.


In geval van internationaal transport door de lucht is LetMeShip uitsluitend aansprakelijk in geval van grove nalatigheid of opzettelijk handelen door LetMeShip of haar bestuur wat verminking of de dood tot gevolg heeft.


LetMeShip is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook in verband met en/of voortvloeiende uit zendingen die verboden zijn te vervoeren, waaronder die omschreven in artikel 4.


LetMeShip is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van toegestane inspecties, waaronder die omschreven in artikel 9.



LetMeShip is niet aansprakelijk voor gevolgschade en/of indirecte schade, waaronder doch niet uitsluitend, schade in verband met verlies van (door)verkoop van de ter zending aangeboden goederen en schade wegens gederfde inkomsten.


14. Claims


Claims wegens schade aan de ter zending aangeboden goederen dienen zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen 14 dagen na aflevering van de zending te worden ingediend teneinde behandeld te worden en in geval van verzekerde zendingen onmiddellijk na de aflevering. Claims moeten in geschrift of per email ingediend worden. De schade dient exact beschreven en gedocumenteerd te worden.


Indien de zending niet afgeleverd wordt, moet de claim ingediend worden zodra de goederen als verloren worden beschouwd. Dit is het geval als de zending niet arriveert binnen de aflevertermijn of in een additionele termijn van tenminste twintig dagen, of dertig dagen in geval van een grensoverschrijdend transport.


De verzender, of indien LetMeShip dit wenst de vervoerder, dient LetMeShip de goederen, originele verpakking etc. te overhandigen teneinde LetMeShip in de gelegenheid te stellen inspecties uit te voeren om claims af te handelen.

Iedere (rechts)vordering van de verzender op LetMeShip verjaart door verloop van één jaar.


15. Offsetting and assignment


De verzender is niet bevoegd de betaling van door haar verschuldigde betalingen om welke reden dan ook op te schorten en/of te verrekenen met vorderingen die zij op LetMeShip heeft of stelt te hebben, tenzij LetMeShip schriftelijk instemt met die opschorting en/of verrekening.


16.Vrijwaringsclausule


De verzender ontslaat dan wel vrijwaart LetMeShip van iedere verplichting volgend uit een claim van derden voor zover deze claim(s) toe te rekenen is (zijn) aan het niet nakomen van de verplichtingen uit deze algemene voorwaarden.


17. Databescherming


LetMeShip garandeert dat persoonsgegevens verbonden aan het transport alleen verzameld, opgeslagen en bewerkt worden met het doel de contracten na te komen. LetMeShip is bevoegd deze data aan haar vervoerders/subcontractors te verstrekken, indien dit nodig wordt geacht voor het doen nakomen van de contractuele verplichtingen. Verdere informatie kunt u nazien in de privacyverklaring.


18. Special transport conditions of the sub-contracted carrier


De eigen vervoerscondities van de betreffende vervoerder(s) zijn als zodanig op de operatie en de transportdiensten van toepassing. Speciale voorwaarden en tarieven gelden afhankelijk van de gekozen vervoerder, waarbij de verzender informatie hierover krijgt tijdens het boekingsproces. Hier kunnen additionele diensten zoals maar niet uitsluitend verzekeringskosten, behandeling grote volumes, wijzigingen in adres, bewijs van ontvangst, bezorging op privéadres en extra kosten door verkeerde opgave gewicht of onbezorgbare goederen van toepassing zijn.


19. Applicable law and jurisdiction


Op alle overeenkomsten met LetMeShip is Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen met LetMeShip vallen onder Nederlands recht. Geen ander recht is van toepassing. De rechtbank te Arnhem is bevoegd kennis te nemen van deze geschillen.


20. Severability clause

Indien enig artikel van deze algemene voorwaarden nietig is, in deel of geheel, dan blijven de andere artikelen intact/onaangetast. Het nietige artikel of deel van artikel zal vervangen worden door een geldig artikel dat zo dicht mogelijk ligt bij de economische bedoeling van het nietige artikel of deel van artikel. Ditzelfde geldt voor ontbrekende delen in de algemene voorwaarden.